onsdag 16 april 2014

Importberoende med en flotta i bedrövligt skick! Förslag på förbättring!

Sverige är idag beroende av import för sin livsmedels och råvaru försörjning, vår beredskap att klara av en kris som stör matleveranser, elnät eller problem inom transportnätet (och därmed hindra mat från att nå butiker) är mycket låg. Civilförsvarsförbundet har rapporterat att om transportsystemet slutar fungera så töms butikerna inom ett dygn och att  hälften av våra dagliga livsmedel tar slut inom tolv dagar om importflödet stoppas. Vi svenskar beräknas ha försörjningsberedskap för mellan tre till tolv dygn, av detta drar jag slutsatsen att vi har svält i detta land inom en månad om vi sätts i blockad och/eller transportsystemet störs.



http://mobil.dn.se/ekonomi/svenskar-oforberedda-pa-kris/?brs=d

Att hålla hamnar och sjöleder öppna är rimligtvis huvudsakligen en uppgift för flottan. Kungliga Krigsvetenskapsakademin har i detta inlägg http://kkrva.se/det-operativa-dilemmat/ visat att det även om IO 14 blir fullt finansierat skulle krävas att alla svenska sjöstridskrafter sattes in för att hålla Göteborgs hamn öppen om en fiende förklarade oss i blockad.

Vi är dock långt ifrån ett färdigställande av IO 14 och bloggaren Skipper gör det skrämmande klart hur illa det är ställt med vår flotta idag, om inget görs kommer vi inte ha några ytstridsfartyg alls efter 2030:

http://navyskipper.blogspot.se/2014/04/moderaterna-och-marinen.html

En mycket viktig detalj är att vi idag inte har några ytstridsfartyg med kapacitet att bekämpa luftmål, detta innebär alltså att de inte kan agera självständigt mot en motståndare med flygunderstöd om vårat flygvapen inte kan upprätta totalt luftherravälde. Jag anser att det kan ses som klart att vi idag inte har en tillräckligt stark flotta för att hålla någon hamn eller sjöled öppen (eller för den delen skydda våra kuster från landstigningsoperationer eller landsättning av sabotageförband), kombinerat med vår mycket dåliga försörjningsberedskap innebär detta en förskräckande sårbarhet. Jag har sett svält och det är ingen vacker syn och jag anser det vara varje samhälles och stats plikt att skydda sina medborgare från detta. Notera i sammanhanget att vår försvarsplanering idag bygger på att vi kan få hjälp utifrån vid ett angrepp... hur ska hjälpen komma hit?   

Alltför ofta när jag följer diskusioner om försvaret får jag känslan att de som ser bristerna i vår försvarsförmåga hänfalller åt defaitism och cynism istället för att fundera kring hur vi faktiskt kan stärka vår förmåga. Detta vill jag inte bidra till så jag läste på lite för att kunna komma med konstruktiva förslag. Jag anser att det är mycket viktigt att den svenska flottan snarast återfår en luftvärnskapacitet samt stärker sin förmåga till ytbekämpning. För U-båtsbekämpning har vi än så länge både visbykorvetter och bevakningsbåt 80 så där bedömmer jag inte behovet som lika akut.Då jag utgår från att försvaret aldrig kommer få en oändlig budgett började jag med att läsa lite om mindre örlogsfartyg sk. patrullbåtar http://en.wikipedia.org/wiki/Patrol_boat

Därifrån kom jag in på en artikel om "missile boats" (på svenska robotbåtar) om vilka det stod "Being a small craft, missile boats are popular with nations interested in forming an inexpensive navy.", till de länder som behöver en billig flotta anser jag nog att Sverige får räkna sig så det lät bra, däremot funderade jag kring om vi härifrån kunde få de kapaciteter vi behöver. När jag sökte vidare på olika typer av "missile boats" så hittade jag information om den finska "Hamina-klassen" som är utvecklad för att kunna bekämpa både andra ytfartyg och flygplan i och med att de är gjorda i Finland räknar jag även med att de är designade för att fungera i samma typer av miljöer som vi behöver. Skulle vi kunna beställa några och vad skulle det kosta?






 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar