fredag 18 april 2014

Påverkansmejl

Jag har idag skickat mejl till försvarsminister Karin Enström och Socialdemokraternas talesman i försvarsfrågor Peter Hultqvist. Jag fick ett snabbt svar från den senare och publicerar konversationen här. Återkommer om försvarsministern svarar. Jag uppmanar alla som läser detta att skicka egna mejl, tillsammans kan vi påverka!


Hej!
Jag skriver till dig i din roll som socialdemokraternas talesman i försvarsfrågor och som medlem i försvarsberedningen.

Idag är det långfredag vilket är den dag då jag som kristen firar åminelsen av Jesu lidande och död.

Som svensk, socialdemokrat och försvarsvän måste jag tyvärr även minnas att detta är årsdagen för den så kallade "ryska långfredagen" förra året när ryska strategiska bombflygplan övade anfall mot Sverige precis utanför våra gränser utan att den svenska incidentberedskapen var förmögen att agera. När jag under den senaste tiden läst om att en stor del av våra JAS-plan står på marken på grund av reservdelsbrist så fruktar jag att situationen inte har förbättrats.

Jag undrar hur du ser på svensk beredskap och hotbilden i vårt närområde?

Lycka till med dit arbete och glad påsk!

MVH
Simon Eriksson


Simon,
Tack för mail. Från vår sida har vi interpellerat Karin Enström angående reservdelarna til JAS.
Det finns många brister i försvarsmakten som behöver åtgärdas. Den militära aktiviteten i Östersjöområdet har ökat. Det ställer krav på vår incidentberedskap. Jag följer noga hur den utvecklas. 
Mvh
Peter Hultqvist

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar